Peugeot 308 1.6 120 PS
Όταν γεννήθηκε το Peugeot 308 το περιβάλλον μέσα στο oποίο προβλεπόταν να ζήσει την ζωή του δεν έδειχνε να είναι και πολύ φιλικό. Δεν ήταν μόνο ο Γερμανικός και Ιαπωνικός ανταγωνισμός που ήταν-και είναι – αμείλικτος, αλλά ήταν και το γεγονός ότι ήρθε να αντικαταστήσει το 307 που αποτέλεσε σύμφωνα με τους ειδικούς ένα αυτοκίνητο ορόσημο στην ιστορία του Γάλλου κατασκευαστή. Έχοντας σίγουρα υπόψη τους το πόσο καλό ήταν το αυτοκίνητο που θέλησαν να αντικαταστήσουν οι σχεδιαστές του 308 προχώρησαν σε μικρές αλλά ουσιαστικές σχεδιαστικές αλλαγές του 307 χωρίς να πειράξουν το πλαίσιο και τις αναρτήσεις. Το 308 λοιπόν μοιράζεται το ίδιο δάπεδο με το μοντέλο που αντικαθιστά, ενισχύοντας όμως την δομή του όσο χρειαζόταν για να πετύχει την κορυφαία επίδοση ασφάλειας (5 αστέρια στο EuroNCAP). Η εμφάνιση του 308 είναι σαφέστατα επηρεασμένη από το 307 αλλά ταυτόχρονα καταφέρνει να είναι πολύ πιο φρέσκια και ενδιαφέρουσα. Εισάγοντας με αυτό το μοντέλο τον αριθμό «8»στην γκάμα της, η Peugeot δημιούργησε ένα αυτοκίνητο με έντονη προσωπικότητα που δεν αφήνει περιθώριο να αμφισβητηθεί η οικογενειακή του ταυτότητα. Τα μεγάλα φωτιστικά σώματα ανεβαίνουν ψηλά στις ακμές των φτερών, ενώ το καπό σχηματίζει ένα κυκλικό νεύρο που καταλήγει σε ένα ευμέγεθες σήμα που απεικονίζει το «μεγάλο γατί» της εταιρείας. Η ανάγκη για ψύξη του κινητήρα καλύπτεται από μια μεγάλη και χαμογελαστή εισαγωγή αέρα που καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος του προφυλακτήρα. Τα φώτα ομίχλης που βρίσκονται ακροβολισμένα στον προφυλακτήρα δένουν οπτικά με τα κυρίως φωτιστικά σώματα δημιουργώντας μια αρμονική εικόνα. Το αιχμηρό προφίλ του αυτοκίνητου καθορίζεται από τα μεγάλα πλευρικά παράθυρα -που ειδικά τα εμπρός κατεβαίνουν χαμηλά στις πόρτες- και την ξεχωριστή σχεδιαστικά πίσω κολώνα Το προφίλ του αυτοκίνητου δεν είναι όσο εντυπωσιακό το εμπρός μέρος, ούτε όσο περίτεχνο είναι το πίσω. Βλέπετε η πίσω πόρτα με την διπλή καμπυλότητα που διαχωρίζεται από ένα νεύρο που διατρέχει και τα φωτιστικά σώματα είναι αδιαμφισβήτητα πρωτότυπη και εντυπωσιακή. Περνώντας στο εσωτερικό οι διαφορές από το 307 είναι πλέον ξεκάθαρες. Η ποιότητα των υλικών παραπέμπει σε αυτοκίνητα μεγαλύτερης κατηγορίας, ενώ χωρίς να έχει γίνει καμία παραχώρηση στην εργονομία υπάρχει διάχυτη μια αίσθηση διαφορετικότητας και πολυτέλειας. Ξεκινώντας από το μαλακό πλαστικό του ταμπλό το μάτι σταματά πάνω στον πανέμορφο πίνακα ελέγχου ο οποίος αποτελείται από δυο μεγάλα (στροφόμετρο , ταχύμετρο) και δύο μικρότερα(δείκτες για την θερμοκρασία του κινητήρα και την στάθμη του καυσίμου) ξεχωριστά όργανα. Μεταξύ του στροφόμετρου και του ταχυμέτρου υπάρχει ένα πίνακας πολλαπλών ενδείξεων με πληροφορίες για τα χιλιόμετρα που έχουν διανυθεί και για την λειτουργία του cruise control.Όλα τα όργανα πλαισιώνονται από ένα γυαλιστερό αλουμινένιο δακτυλίδι και το βράδυ έχουν έναν υπέροχο πορτοκαλί φωτισμό. Στο επάνω μέρος της κονσόλας υπάρχει μια οθόνη με ενδείξεις του υπολογιστή ταξιδιού και του ηχοσυστήματος, ενώ ακριβώς από κάτω θα βρείτε τους τρεις χαρακτηριστικούς κεντρικούς αεραγωγούς. Χαμηλότερα πάνω σε μια όμορφη κεκλιμένη κονσόλα που φτάνει μέχρι τον επιλογέα υπάρχουν φυσικά το κλασικό ηχοσύστημα και τα χειριστήρια του αποδοτικού διζωνικού κλιματισμού. Ο επιλογέας καταλήγει σε ένα πεντατάχυτο κιβώτιο με σωστή κλιμάκωση σχέσεων και διαδρομές, αλλά το κούμπωμα και η ακρίβεια του δεν είναι κορυφαία…Οι χώροι για τους επιβάτες είναι υπεραρκετοί και κάνεις δεν θα παραπονεθεί ακόμα και σε μεγάλες διαδρομές. Η θέση οδήγησης είναι κάπως «οικογενειακή» και σε τοποθετεί με έναν τρόπο που ενώ τα πάντα βρίσκονται εκεί που τα περιμένεις τελικά δεν σε εμπνέει για γρήγορη οδήγηση. Οι επιβάτες από την άλλη πλευρά απολαμβάνουν το φωτεινό και ποιοτικό εσωτερικό, ενώ τα μαλακά καθίσματα με την μέτρια πλευρική στήριξη φροντίζουν για την άνεση τους. Ο χώρος αποσκευών με τα 350 λίτρα χωρητικότητας βρίσκεται κάπου στο μέσον της κατηγορίας, όμως είναι πολύ πρακτικός σε σχήμα καθώς οι θόλοι των τροχών δεν ενοχλούν. Στον τομέα των αναρτήσεων θα οι μηχανικοί της Peugeot προτίμησαν να μην πειράξουν τίποτα από την δοκιμασμένη συνταγή των γόνατων McPherson εμπρός και του ημιάκαμπτου άξονα πίσω. Αυτό σημαίνει ότι η οδική συμπεριφορά του 308 δεν διαφέρει ουσιαστικά από εκείνη του 307-κάτι που όπως θα δούμε αργότερα είναι πολύ καλό! Το μπλε 308 που οδήγησα είχε κάτω από το καπό του τον νέο αλουμινένιο κινητήρα που αποτελεί προϊόν κοινής εξέλιξης των Γάλλων της PSA και των Γερμανών της ΒΜW. To σύστημα Valvetronic- το οποίο λειτουργεί σε συνδυασμό με τον μεταβλητό χρονισμό των δύο εκκεντροφόρων μεταβάλλοντας το βύθισμα των βαλβίδων και αντικαθιστά την λειτουργίας της πεταλούδας του ψεκασμού –έχει υποδειγματική λειτουργία και χαρίζει επιδόσεις και οικονομία. Τον ίδιο κινητήρα που αποδίδει 120 ίππους στις 6,000 σαλ και 13,6 kgm ροπής στις 4,250 σαλ θα τον βρούμε αυτούσιο κάτω από το καπό μοντέλων της Peugeot και της BMW (βλ.ΜΙΝΙ ). Η λειτουργία του είναι γεμάτη ήσυχη και γραμμική, ενώ έχει δοθεί έμφαση στην μεσαία κλίμακα των στροφών έτσι ώστε να είναι οικονομικός και οικολογικός. Παρεμπιπτόντως, μιας και το έφερε η κουβέντα θέλω να πω ότι δεν έχω καταλάβει την μανία των κατασκευαστών να στρέφονται σε κινητήρες turbo ώστε να πετυχαίνουν καλές τιμές στις τυποποιημένες μετρήσεις, ενώ γνωρίζουν ότι στην καθημερινή οδήγηση-και κυρίως στην πόλη- οι ατμοσφαιρικοί κινητήρες είναι πολύ πιο οικονομικοί. Το 308 καταναλώνει μέσα στην πόλη από 8,2 μέχρι 9 λίτρα /100 χλμ, ενώ το νούμερο αυτό πέφτει κοντά στα 7,5λίτρα όταν κινείται σε αυτοκινητόδρομο. Οι τιμές αυτές σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης είναι απλησίαστες από τα σύγχρονα turbo χιλιοτετρακοσάρια και απορώ με όσα διαβάζω και ακούω για το αντίθετό. Η δική μου εμπειρία δείχνει ότι τα αυτοκίνητα με turbo χρειάζονται τουλάχιστον 2 λίτρα παραπάνω καύσιμο από τα αντίστοιχα ατμοσφαιρικά με την ίδια απόδοση όταν κινούνται σε πραγματικούς δρόμους, από πραγματικούς οδηγούς, με αντικειμενικά κριτήρια. Η ροπή και η δύναμη του υπερτροφοδοτούμενου κινητήρα είναι φυσικά καλοδεχούμενη σε ειδικά αυτοκίνητα, αλλά η αλήθεια είναι ότι στα καθημερινά αυτοκίνητα είναι τελικά πολύπλοκος και ακριβός στην κατασκευή και την λειτουργία του. Τι να πω: «Μόδα είναι… θα περάσει»! Ο κινητήρας λοιπόν της Peugeot επιταχύνει το βάρους 1400 κιλών αμάξωμα μέχρι τα πρώτα 100 χλμ/ω σε 10,8’’ και το ταχύμετρο του με λίγη υπομονή θα δείξει τα 200χλμ/ω. Οι αριθμοί δεν εντυπωσιάζουν, αλλά οδηγώντας το αυτοκίνητο δεν μπόρεσα να παραβλέψω την προθυμία και τον μεστό ήχο του κινητήρα, ενώ για να είμαι ειλικρινής ποτέ δεν ένοιωσα ότι υπάρχει έλλειμμα δύναμης. Αντίθετα η «ηλεκτρική» του λειτουργία από τις 1,200 σαλ που συνεχίζει χωρίς λαχανιάσματα μέχρι τις 6,800 –οπότε και επεμβαίνει ο διακριτικός κόφτης, με άφησε απόλυτα ικανοποιημένη. Στην πόλη το 308 κινείται άνετα καθώς η μαλακή ανάρτηση δεν κουράζει στις λακκούβες και η ορατότητα βοηθά τον οδηγό να ελιχτεί μέσα στην πυκνή κίνηση. Το κοφτερό τιμόνι, τα μαλακά πετάλια και ο ροπάτος κινητήρας συμπληρώνουν την θετική εικόνα που αποκομίζει ο οδηγός μέσα στην πόλη. Ένα μικρό παράπονο έρχεται από τους σχεδιαστικά περίεργους πλαϊνούς καθρέπτες που περιορίζουν την ορατότητα προς τα πίσω, αλλά αυτό μάλλον αποτελεί λεπτομέρεια. Στον αυτοκινητόδρομο το 308 ταξιδεύει σαν ένα μεγαλύτερο αυτοκίνητο με την πολύ καλή ηχομόνωση και τον αθόρυβο κινητήρα να κλέβει πάλι την παράσταση. Παραμένει ακλόνητο στην πορεία που χαράζει ο οδηγός αδιαφορώντας για τους πλάγιους ανέμους και για τις διαμήκεις ανωμαλίες παρά τον πίσω ημιάκαμπτο άξονα. Η μαλακή ανάρτηση από την πλευρά της βοηθά την ποιότητα κύλισης του αυτοκινήτου να σκαρφαλώνει σε κορυφαία επίπεδα, όμως στις παρατεταμένες στροφές θα επιτρέψει τις έντονες κλίσεις που σίγουρα θα επηρεάσουν ψυχολογικά τον οδηγό . Λέω ψυχολογικά, γιατί στην πράξη η πλευρική πρόσφυση του 308 είναι απολύτως ικανοποιητική για τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Στο επαρχιακό δίκτυο και στις πιο κλειστές διαδρομές το αυτοκίνητο δείχνει αμέσως το ότι έχει κατασκευαστεί για να μετακινεί οικογένειες και όχι επίδοξους ραλίστες. Μπορείς να κινείσαι γρήγορα με καθαρές γραμμές χάρη στο ακριβέστατο τιμόνι και τα πολύ δυνατά(αν και λίγο απότομα στο «δάγκωμα») φρένα παραβλέποντας τις κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές. Παρά το γεγονός ότι ο κινητήρας αποδεικνύεται λίγος για το πλαίσιο, οι μαλακές αναρτήσεις κόβουν την φόρα και προσγειώνουν τον οδηγό στην πραγματικότητα της λογικής. Η ελκτική πρόσφυση στην επιτάχυνση είναι κορυφαία και η δύναμη του κινητήρα βρίσκει εύκολα τον δρόμο της προς την άσφαλτο, όμως πιστεύω ότι σε ένα αυτοκίνητο της κατηγορίας του 308 το ESP θα έπρεπε να συμπεριλαμβάνεται στον βασικό εξοπλισμό. Ανεβάζοντας τον ρυθμό η υποστροφή θα κάνει αισθητή την παρουσία της. Όταν εμφανιστεί η υποστροφή αυτό θα συμβεί με προοδευτικό τρόπο και αρκεί να αφήσει ο οδηγός λίγο το γκάζι για να επανέλθει το αυτοκίνητο σε ισορροπία. Το καλό είναι ότι το πίσω μέρος του αυτοκινήτου παρά την ύπαρξη του άκαμπτου άξονα θα χάσει πολύ δύσκολά την πρόσφυση του-κάτι που φυσικά μεταφράζεται σε ακόμη μεγαλύτερη ασφάλεια για τον μέσο οδηγό. Το πρόβλημα μου με το 308 στην γρήγορη οδήγηση είναι το ότι ενώ νοιώθεις αμέσως το πόσο στιβαρό είναι το πλαίσιο και το πόσο καλά είναι στημένη η διάταξη της ανάρτησης, υπάρχουν κάποια πράγματα που σε αποξενώνουν υποχρεώνοντας σε να οδηγείς στο «καθώς πρέπει» mode. Για εμένα το μεγαλύτερο πρόβλημα ήταν η θέση οδήγησης -που παρά την δυνατότητα του καθίσματος και του τιμονιού να ρυθμιστούν προς όλες τις διευθύνσεις, δεν κατάφερα ποτέ να βολευτώ και να νοιώσω «ένα με το αυτοκίνητο». Αυτή φυσικά είναι μια εντελώς υποκειμενική άποψη- και επειδή δεν μπορώ να δώσω λογικές εξηγήσεις στο τι ακριβώς συμβαίνει, θέλω να πιστεύω ότι πρόκειται για μια δική μου παραξενιά. Η μαλακή ανάρτηση είναι σίγουρα το δεύτερο πράγμα που χαλάει τον σπορτίφ χαρακτήρα του αυτοκίνητου, όμως κάνει θαύματα σε ότι αφορά την άνεση και την ασφάλεια του οικογενειάρχη. Συνολικά του 308 είναι ένα ωριμασμένο 307 με μια πολύ φρέσκια εμφάνιση και με μια κορυφαία «γερμανική» ποιότητα κατασκευής. Η έλλειψη σπορ χαρακτήρα δεν αποτελεί πρόβλημα για τον συνειδητοποιημένο καταναλωτή που ξέρει ότι αγοράζει ένα οικογενειακό αυτοκίνητο που θα καλύψει όλες του τις ανάγκες για οικονομική και πολυτελή μετακίνηση. Το ότι είναι ένα από τα καλύτερα αυτοκίνητα της κατηγορίας δεν είναι δύσκολό να το καταλάβει κανείς, απλά η κατηγορία στην οποία «παίζει» το 308 έχει πολλούς αντιπάλους -και είναι αυτό που κάνει δύσκολή την τελική επιλογή. Για να καταλήξεις στον ώριμο χαρακτήρα του 308 χρειάζεται ψυχραιμία και την λογική ανάλυση των προσόντων του συγκεκριμένου αυτοκίνητου χωρίς να παρασυρθείς από το συναίσθημα. Αυτό είναι καλό για την Peugeot γιατί ας μην ξεχνάμε ότι to 308 απευθύνεται σε οικογενειάρχες- που εκ των πραγμάτων είναι υποχρεωμένοι να σκέφτονται με αυτόν τον τρόπο (την λογική εννοώ!). Οι πωλήσεις πάντως δείχνουν ότι το 308 πείθει με ευκολία το κοινό του!
Δεν με ευχαρίστησε
Θα θυμάμαι
Δεν με ευχαρίστησε
- Η έλλειψη σπορτίφ χαρακτήρα και η περίεργη θέση οδήγησης.
- Το μέτριο κιβώτιο ταχυτήτων και η έλλειψη ESP
- Την ποιότητα των υλικών και τους εσωτερικούς χώρους.
- Τον οικονομικό γραμμικό κινητήρα και τον ταξιδιάρικο χαρακτήρα του αυτοκίνητου.
5 Comments:
Το εσωτερικό είναι πράγματι εντυπωσιακό, ομως για την εξωτερική εμφάνιση θα διαφωνήσω... δεν νομίζω ότι έχει κάτι το ξεχωριστό να μας δείξει. Καλό άρθρο, οπως τα περισσότερα που κάνεις!
Δημ Κ
By Anonymous, at 9:56 AM
Θα είχε ενδιαφέρον Ισμήνη, αν δοκίμαζες αυτο με τα 150 άλογα. Απο μηχανικό σε εξουσιοδοτημένο σέρβις, μου ειπώθηκε "ασ'το, δεν συμφέρει, τι να το κάνεις το τουρμπο". Προφανως, η ίδια η Πεζω δεν ξέρει τι της γίνεται (με τη λογική του) αφου θα βγάζει το ίδιο και με 175 άλογα... Ερώτηση κρίσεως: Με τέτοιο σκεπτικό συνεργείου, παίρνεις το 150PS ή ψάχνεις για άλλη μάρκα?? Δηλαδή, αν έπαιρνα το 150, πως θα ήμουν σίγουρος οτι στο σέρβις δεν θα με δουλεύανε?? Τελικά, το θέμα δεν είναι τόσο ποιο αμάξι θα πάρεις, αλλά με ποιους θα "μπλέξεις".. Με καταλαβαίνεις φαντάζομαι... Νασαι καλά, προσφέρεις ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΑ στο χώρο του αυτοκινήτου!!!
By Anonymous, at 11:10 PM
Ισμήνη γεια σου.
Εξωτερικά θα συμφωνήσω με τον προλαλήσαντα: κακομούτσουνο :-(
Στο δρόμο τώρα, αν τα (κι αυτό και το αδελφάκι του με τα 150 άλογα) συγκρίνω με τα αντίστοιχα Golf (120 και 140 άλογα) / Astra (1.6 με 115 και 1.6Τ με 180) ποιο είναι καλύτερα στημένο για ένα οικογενειάρχη που θέλει να στρίβει; (όχι γυναίκα, δε θα πάρουμε "πολυμορφική" βάρκα!)
Μήπως να πάρω μία τσάντα λιγότερη στο πορτ-παγκάζ, να βάλω και 3Κ ακόμα και να "κοίταγα" το subaru;
Ή, να ψωνίσω 10 χρόνια εγγύηση και Civic;
By Anonymous, at 1:54 PM
Γειά σου Ισμήνη και συγχαρητήρια για την ποιότητα της γνώμης σου που πιστεύω ότι δεν εξαγοράζεται. Επειδή σκέφτομαι να αγοράσω το 308, τι γνώμη έχεις για το 1400; Αξίζει σαν αγορά;
By Anonymous, at 4:42 PM
ΓΕΙΑ ΣΟΥ ΙΣΜΗΝΗ. ΜΠΡΑΒΟ ΣΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΜΟΡΦΑ ΣΥΝΤΑΣΣΟΜΕΝΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΟ ΣΟΥ ΛΟΓΟ. ΛΕΙΠΟΥΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΤΕΤΟΙΕΣ ΠΕΝΕΣ ΠΟΥ ΠΡΟΒΑΛΟΥΝ ΤΗΝ ΓΝΩΜΗ ΔΙΧΩΣ ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΕΣ. ΕΥΧΟΜΑΙ ΝΑ ΜΕΙΝΕΙΣ ΕΤΣΙ ΚΑΙ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΚΑΛΑ.
ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΡΩΤΗΣΩ ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΓΝΩΜΗ ΣΟΥ ΓΙΑ ΤΟ 308 SW 1,6. ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΑΠΟ ΤΟ ΑΠΛΟ;
By Χατζηνείρος Χ., at 10:58 PM
Post a Comment
<< Home