Fabiatou.com

Friday, January 02, 2009

Citroen C-Crosser 2.4

Τι γυρεύει η αλεπού στο παζάρι?

 Η Citroen αντιστάθηκε όσο μπορούσε στην μόδα των SUV, αλλά οι πωλήσεις τις κατηγορίας έδειξαν ότι το ποτάμι δεν γυρίζει πίσω. Τα SUV ήρθαν για να μείνουν- και όποιος μένει εκτός παιχνιδιού απλά χάνει σε εισπράξεις. Μην έχοντας προηγούμενη εμπειρία σε αυτή την κατηγορία, η PSA πολύ σωστά αποφάσισε να συνεργαστεί με την Chrysler-Daimler, την Mitsubishi και την Hyundai να συμβάλουν με την τεχνογνωσία τους για την κατασκευή μια κοινής πλατφόρμας που θα τους επιτρέπει να κατασκευάζουν ένα πολύ καλό και οικονομικό αυτοκίνητο στην μεσαία κατηγορία. Σε ότι αφορά τις προδιαγραφές του SUV που θα κατασκεύαζαν οι μηχανικοί ζυγίζοντας τις ανάγκες των καταναλωτών γρήγορα κατάλαβαν ότι οι εκτός δρόμου δυνατότητες των αυτοκινήτων της συγκεκριμένης κατηγορίας περνούν σε δεύτερη μοίρα και ότι μια απλή σχεδιαστική αναφορά σε εκτός δρόμου δυνατότητες αρκεί για να τους μετατέψει σε υποψήφιους αγοραστές. Έτσι οι σκληροπυρηνικές λύσεις των πρώτων Vitara, έδωσαν την θέση τους αρχικά στην πρώτη γενιά των Rav και σήμερα σε ολοκληρωμένα οικογενειακά αυτοκίνητα όπως είναι το Mitsubishi Outlander, το CRV, το Captiva, το Forester και φυσικά το νέο Rav και το νέο Grand Vitara. Το C-Crosser είναι μία νέα εναλλακτική πρόταση στην κατηγορία των πολυχρηστικών οχημάτων, και απευθύνεται σε ανθρώπους που αναζητούν την οδηγική ευχαρίστηση και την ζωντάνια, σε συνδυασμό με τις επιδόσεις ενός ξεχωριστού αυτοκινήτου που σχεδιάστηκε με γνώμονα την ελευθερία και την περιπέτεια. Οι απαραίτητες προδιαγραφές από άποψη off road design εκπληρώνονται από το συνολικό ύψος του αυτοκίνητου και τους μεγάλους τροχούς, χωρίς να λείπουν οι αναφορές της μάσκας στην γαλλική καταγωγή του εγχειρήματος. Στο μπροστινό μέρος, ο συνδυασμός των μεγάλων «διακριτικών του λοχία» με τις δυναμικές γραμμές του αμαξώματος δηλώνει ξεκάθαρα ότι το C-Crosser φέρει την ταυτότητα της γκάμας της Citroën, εκφράζοντας παράλληλα τον δυναμισμό και το κύρος ενός SUV. Το SUV της Citroen διαθέτει ένα ποιοτικό εσωτερικό που με την πολυμορφικότητα του μπορεί να φιλοξενήσει άνετα πέντε επιβάτες συν δύο παιδιά στην τρίτη σειρά και 220 λίτρα αποσκευών-ή πέντε επιβάτες και 770 λίτρα αποσκευών. Εάν πάλι προγραμματίζετε να μετακομίσετε μπορείτε να ρίξετε όλα τα καθίσματα και να φορτώσετε 1700 λίτρα φορτίου, ενώ το άνοιγμα της πίσω πόρτας σε δύο τμήματα βοηθά και στην φόρτωση βαριών αντικειμένων! Παντού υπάρχουν χώροι για μικροαντικείμενα και ποτήρια, ενώ στο ταμπλό θα βρείτε τρία ντουλάπια εκ των οποίων το ένα ψύχεται κιόλας. Ο πίνακας οργάνων προέρχεται αυτούσιος από το Outlander II και περιλαμβάνει δύο μεγάλα «χωστά» όργανα… ιταλικού τύπου με τις βασικές ενδείξεις και μια οθόνη για το on board computer να βρίσκεται μεταξύ τους. Στην κεντρική κονσόλα στο αυτοκίνητο της δοκιμής υπήρχε ένα πολύ καλό ηχοσύστημα, ενώ χαμηλότερα υπάρχει το ηλεκτρονικό σύστημα κλιματισμού. Το ευτύχημα σε ότι αφορά το εσωτερικό του C-Crosser είναι ότι οι γάλλοι σχεδιαστές δεν είχαν την ευκαιρία να επέμβουν στην εργονομία του εσωτερικού προσφέροντας τις πρωτοποριακές- αλλά σίγουρα αμφιλεγόμενες- λύσεις τους. Στην προκειμένη περίπτωση η χρήση κοινής πλατφόρμας εξέλιξης του αυτοκινήτου από πολλές εταιρείες λειτούργησε σε όφελος του Off roader της Citroen. Έτσι δεν υπάρχει το τιμόνι- εύρημα- με το σταθερό κέντρο και συνεπώς οι διακόπτες για τον χειρισμό των συστημάτων του αυτοκινήτου βρίσκονται εκεί που πρέπει χαρίζοντας στο C-Crosser τον τίτλο του πιο εργονομικού Citroen. Σε ότι αφόρα τα μηχανικά μέρη εδώ έχουμε να κάνουμε με έναν φανταστικό κινητήρα 2,4 λίτρων που αποδίδει 170 ίππους με φοβερή ευστροφία και γραμμικότητα. Έτσι το αυτοκίνητο επιταχύνει από στάση στα 100χλμ σε 9,6’’ και επιτυγχάνει μια τελική ταχύτητα που φτάνει τα 190 χλμ/ω. Στην πράξη ο κινητήρας τραβάει δυνατά από τις 1500 σαλ μέχρι τις 7000 σαλ χωρίς το παραμικρό σκαλοπάτι-και το μόνο που χαλά εκεί την διασκέδαση είναι ο απότομος τρόπος που επεμβαίνει ο κόφτης λίγο αργότερα. H δύναμη του κινητήρα περνάει σε ένα κιβώτιο πέντε σχέσεων με μεγάλες διαδρομές και έναν μάλλον ευαίσθητο συμπλέκτη-και από εκεί μεταφέρεται στο κατά επιλογή σύστημα τετρακίνησης . Το σύστημα αυτό-ανάλογα με τις συνθήκες -παρέχει την επιλογή 2WD, που μεταφέρει την κίνηση μόνο στους εμπρός τροχούς, την επιλογή 4WD που μεταφέρει την κίνηση και στους πίσω τροχούς όταν γλιστρήσουν οι εμπρός τροχοί -και τέλος τη θέση Lock που εξασφαλίζει ισόποση κατανομή ανάμεσα στους δύο άξονες ("κλείδωμα"). Η επιλογή αυτού του συστήματος δείχνει και τον ασφάλτινο χαρακτήρα του C-Crosser κάτι που κατά την γνώμη μου μπορεί να είναι λογικό, αλλά σε συνδυασμό με την έλλειψη κάποιας μορφής μπλοκέ στον πίσω άξονα αφαιρεί πολλούς πόντους από τις εκτός δρόμου δυνατότητες του αυτοκινήτου. Αυτό που συμβαίνει είναι ότι στην θέση 4WD ο ηλεκτρομαγνητικός αργεί αρκετά να εμπλέξει τους πίσω τροχούς και μοιάζει να κουράζεται όταν προσπαθήσεις να παίξεις με το αυτοκίνητο. Στην θέση αυτή το αυτοκίνητο αποκλείεται να υπερστρέψει κάτι που σε συνδυασμό με το ESP το κάνει ιδιαίτερα ασφαλές για μετακινήσεις προς τα χιονοδρομικά κέντρα, όπου θα συναντήσουμε ομαλούς αλλά παγωμένους δρόμους. Στην θέση Lock οι δυνατότητες του αυτοκινήτου εμφανίζονται πιο ικανοποιητικές αλλά και πάλι το αυτοκίνητο δεν «γυρνά» με το γκάζι ότι και να κάνεις ακόμα και σε παγωμένο οδόστρωμα. Υπάρχουν τρόποι για να γυρίσει , αλλά πρώτον είναι… βάρβαροι (βλ.χειρόφρενο) και δεύτερον και κυριότερο δεν συνάδουν με τον πολύ οικογενειακό χαρακτήρα τουC-Crosser. Το κεντρικό διαφορικό παραμένει μπλοκαρισμένο μέχρι τα 50χλμ/ω και μετά επιστρέφει στην λειτουργία Auto ώστε να μην «κουρδίζεται» η μετάδοση όταν το αυτοκίνητο κινείται με μεγάλες ταχύτητες. Η ανάρτηση με τους πολλαπλούς συνδέσμους πίσω επιτρέπει σχετικά εύκολα στους τροχούς να «κρεμάσουν» στα εκτός δρόμου εμπόδια- και εάν τύχει να σηκωθεί ένας τροχός στον αέρα και επικρατούν συνθήκες αυξημένης ολισθηρότητας τότε-δυστυχώς-το αυτοκίνητο θα ακινητοποιηθεί εύκολα. Για αυτό σίγουρα ευθύνονται και τα εντελώς ασφάλτινα ελαστικά με τα οποία εφοδιάζεται, καθώς οι σχεδιαστές έχουν κάνει ξεκάθαρες επιλογές και το C_Crosser εστιάζει στην κίνηση στον δρόμο. Εκεί πραγματικά εντυπωσιάζει με την ολοκληρωμένη και ασφαλή συμπεριφορά του- αλλά κυρίως με την ποιότητα κύλισης του σε όλες τις συνθήκες. Σε σχέση με το ιαπωνικό δίδυμο αδελφάκι (βλ Outlander) το C-Crosser έχει δώσει ακόμη μεγαλύτερη προτεραιότητα στην ποιότητα κύλισης-κάτι που φυσικά ταιριάζει με το σήμα της Citroen που κοσμεί την μάσκα του αυτοκίνητου. Η ανάρτηση για την άσφαλτο είναι σοφά ρυθμισμένη με γνώμονα την άνεση και μπορεί να αφήνει το αυτοκίνητο να παίρνει σχετικά μεγάλες κλίσεις, αλλά προσωπικά αυτό δεν με ενοχλεί γιατί ούτε η πορεία του επηρεάζεται, αλλά και ταιριάζει με τον SUV χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Μέσα στην πόλη η καλή ορατότητα και οι άνετες αναρτήσεις που πραγματικά καταπίνουν τις κακοτεχνίες καταφέρνουν να κρύψουν το γεγονός ότι το αυτοκίνητο είναι μεγάλο και δυσανασχετεί μέσα στους στενούς δρόμους. Παρκάρει άνετα, αφού το τιμόνι κοβει πολύ και είναι μαλακό, αλλά η θέση που θα βρείτε θα πρέπει να προορίζεται... για δύο αυτοκίνητα προκειμένου να χωρέσει τα 4,7 μέτρα του μήκους του! Το C-Crosser είναι φτιαγμένο για μεγάλη ζωή και του αρέσουν τα ταξίδια. Στον αυτοκινητόδρομο το C-Crosser ταξιδεύει ήσυχα και οικονομικά(10-11 λίτρα/100χλμ) καταπίνοντας τις αποστάσεις με χαρακτηριστική ευκολία. Στο εσωτερικό οι επιβάτες θα εκτιμήσουν σίγουρα την ησυχία τόσο από αεροδυναμικούς όσο και από μηχανικούς θορύβους- την ώρα που το αυτοκίνητο ταξιδεύει με άνεση με 160 χλμ/ω. Στις στροφές του αυτοκινητοδρόμου και όσο κινείται σε λογικές ταχύτητες είναι ασφαλές και σταθερό, ενώ παρά την μεγάλη επιφάνεια του μένει ανεπηρέαστο από τους πλευρικούς ανέμους. Σε επαρχιακούς δρόμους με την μαλακά ρυθμισμένη του ανάρτηση το αυτοκίνητο απορροφά όλες τις ανωμαλίες του οδοστρώματος και σε παρασύρει σε ήρεμους ρυθμούς που σου επιτρέπουν να απολαύσεις την διαδρομή και να φτάσεις ξεκούραστή στον προορισμό. Εάν ζοριστεί μέσα στην στροφή γίνεται ελαφρά υποστροφικό, αλλά σε κάθε περίπτωση μπορεί να κρατήσει γρήγορους ρυθμούς καθώς και τα φρένα αποδεικνύονται δυνατά και ανθεκτικά. Είναι γεγονός ότι τα περισσότερα χιλιόμετρα που διανύουν τα σημερινά SUV γίνονται σε ασφαλτοστρωμένους δρόμους την ώρα που τα οχήματα αυτά μετακινούν μια οικογένεια προς κάποιο προορισμό μεγάλων ή μικρών διακοπών. Τα SUV στις περισσότερες περιπτώσεις ζούνε μια ζωή στην οποία θα μπορούσε με άνεση να ανταπεξέλθει και ένα πολύ πιο φτηνό MPV με την διαφορά ότι διαθέτουν πολύ περισσότερο στυλ, ενώ επιπλέον προσφέρουν και έναν περιπετειώδη προσδιορισμό στον ιδιοκτήτη τους. Το C-Crosser διαφοροποιείται από τον ιάπωνα δίδυμο αδελφό προσφέροντας έναν «ευρωπαϊκό αέρα» στην εξωτερική του εμφάνιση και την ρύθμιση της ανάρτησης. Όμως το πιο από τα δύο(...στην πραγματικότητα τρία, αφου το αυτοκίνητο διατίθεται και με σήματα Peugeot) θα διαλέξει κανείς ξεφεύγει από τα οδηγοκεντρικά αυτοκινητιστικά κριτήρια που διαθέτω και αποτελεί αποτέλεσμα οικονομοτεχνικής μελέτης, ή έστω συμπάθειας προς μια μάρκα. Οι διαφορές των αυτοκινήτων είναι ουσιαστικά τόσο μικρές που η μπάλα περνά στις αντιπροσωπείες οι οποίες με τις προσφορές τους, την ποιότητα εξυπηρέτησης και την γενικότερη τιμολογιακή τους πολιτική πρέπει να μας πείσουν για το πιο αυτοκίνητο από τα τρία θα προτιμήσουμε. Το καλό της ιστορίας είναι ότι όποιο από τα τρία αδέλφια και να διαλέξουμε θα βγούμε κερδισμένοι-γιατί και τα τρία είναι… ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο!


Δεν με ευχαρίστησαν
  • Οι εκτός δρόμου επιδόσεις της τετρακίνησης.
  • Η μέτρια αίσθηση στο τιμόνι
Θα θυμάμαι
  • Τους χώρους, τις λύσεις που προσφέρει και την ποιότητα κατασκευής.
  • Την ποιότητα κύλισης στην πόλη και στο ταξίδι.

Ισμήνη Φαμπιάτου

0 Comments:

Post a Comment



<< Home